„Uczeń z zespołem Aspergera w szkole powszechnej” Część 1.

Nadejszła wielkopomna chwila…
…na podzielenie się wynikami badań z mojej zeszłorocznej pracy naukowe 🙂

(Tak na samym wstępie – jeśli chcecie (lub potrzebujecie) zapoznać się z pełną pracą – piszcie. A jeśli chcecie cytować fragmenty – to pamiętajcie o zasadach cytacji prac naukowych)

Skąd w ogóle pomysł na tą pracę?

Musiałem napisać pracę na zaliczenie podyplomówki – a natychmiast uznałem że pisanie „pracy” typu kopiuj-wklej jest absolutnie poniżej mojej godności.. więc padła decyzja że piszę pełnokrwistą rasową pracę opartą na badaniach.

Przejrzałem tematy – i postanowiłem zbadać czy inne osoby z ZA wspominają szkołę podobnie jak ja.

Analizie poddano następujące zagadnienia:
– obraz szkoły z perspektywy subiektywnych doświadczeń uczniów z zespołem Aspergera
– dostosowanie treści nauczania do potrzeb uczniów z zespołem Aspergera
– dostosowanie treści i metod nauczania do potrzeb ucznia
– dostosowanie warunków w szkole do specyficznych potrzeb uczniów z zespołem Aspergera
– kwestie przemocy szkolnej wobec uczniów z zespołem Aspergera” 

W badaniu wzięły udział łącznie 74 osoby z diagnozą zespołu Aspergera, którym jeszcze raz serdecznie dziękuję.

Przechwytywanie

Niestety, moje obawy się potwierdziły – i większość osób wspominała szkołę źle lub bardzo źle 😒 Te które wspominały ten okres dobrze były w zdecydowanej mniejszości. W komentarzach: „opisy szkoły jako „więzienia”, „zakładu karnego”, „gułagu”, wspomnienia „strasznego hałasu” i „wiecznego poczucia zagrożenia””.

Niestety… szkoły nie da się nazwać przyjaznym miejscem 😦 …a już szczególnie dla ludzi z ASD

Weźmy choćby hałas, szczególnie na przerwach:

Przechwytywanie

Przechwytywanie

W kwestii komfortu oświetleniowego i bodźców rozpraszających było trochę lepiej, ale nie jakoś szczególnie dobrze.

Do kwestii „środowiska pracy” dochodziła nuda:

Przechwytywanie

Pojawiły się głosy mówiące o tym, że osoby „nudziły się”  a nawet „zupełnie nie wiedziały dlaczego muszą chodzić do szkoły”, ale też takie, które mówią, że przekazywane treści były zdecydowanie niezrozumiałe lub źle tłumaczone.” 

Problemy pojawiły się również w kwestii pomocy w rozwoju zainteresowań, jak i w pomocy w kompensacji problemów…

I chyba nie muszę pisać że większość badanych uczyła się w klasach mających około, lub ponad 30 osób, gdzie jakakolwiek indywidualna pomoc czy opieka jest po prostu nierealna?


Ciąg dalszy nastąpi 🙂

W najbliższych planach: ciąg dalszy prezentacji wyników, konferencja w Krakowie.. a po niej.. może pomyślę o popełnieniu wpisu o poszukiwaniach w dziedzinie duchowości? Się pomyśli 🙂

Stay tuned 🐱

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “„Uczeń z zespołem Aspergera w szkole powszechnej” Część 1.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s